40a CRÒNICA: Els assessoraments: encontres d’intel·ligència col·lectiva
Tot el mes de juliol farem els assessoraments a Enginyeria Sense Frontera, ja que la Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona (FAVB), on normalment els fem, fa horari d’estiu i per les tardes està tancat. Aquí van dons els testimonis que van arribar el 29 de juny, recollits per la ploma de les activistes de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica, Neus Escofet i Lucía Navarro.
“Hem començat amb la nostra companya Vicky, de Sant Adrià del Besòs, que té un fill petit al seu càrrec i una prestació de 400 €. Ha vingut molt angoixada perquè no pot fer front als pagaments de llum i aigua. Primer de tot li hem dit que no s’ha de preocupar perquè el seu cas està contemplat dins de la Llei 24/2015, i si no pot pagar que no pagui perquè està protegit. Té el Certificat d’Exclusió Residencial i amb això és suficient per demostrar que és una persona vulnerable.
En Frank de Badalona, ha vingut per primera vegada als assessoraments per veure com funcionem. Ens ha comentat que a Badalona la companyia de l’aigua ha posat un telèfon al servei de les persones usuàriesa través del qual t’informen de les ajudes que hi ha i què has de fer per sol·licitar-les.
La Cristina, de Viladecans, viu amb la seva filla que té problemes de salut, en una casa recuperada de la SAREB: el banc dolent pagat amb diners públics, per acabar de “sanejar” el sistema financer espanyol. A laCristina li han tallat la llum, que per la seva filla és vital, perquè la medicació l’ha de tenir sempre a mà i s’ha de conservar a la nevera. L’Ajuntament ha trigat sis mesos a empadronar-les a la casa i està pendent d’un lloguer social. També té problemes amb el veïnatge ja que no l’accepten i per això se sent assetjada. Aquest és un cas dels difícils per ser habitatge recuperada però això no vol dir que no ho lluitarem.
La Modesta, que ha vingut per primera vegada a l’assessorament, ens ha donat una bona idea: li recomana a la Cristina que vagi al metge perquè li faci un informe mèdic de la malaltia de la seva filla, destacant que la importància de mantenir la medicació que pren sempre en fresc. Això pot ser molt positiu per fer pressió. Aquí radica la importància dels assessoraments, que amb les aportacions de tots els companys i companyes, podem idear estratègies per poder afrontar sobretot casos tan difícils com aquest.
La Fàtima, de Barcelona, té un lloguer social i porta molts dies sense llum perquè Endesa li ha obert un expedient, però aquest expedient va a nom d’una altra persona. Anirem a fer-li un acompanyament perquè li facin un contracte nou al seu nom. És veritat que quan vas sola, per desgràcia, moltes vegades no et fan cas, però si et veuen que vas acompanyada les coses canvien.
Nosaltres seguim insistint en els assessoraments: inisitim en el fet que quan tinguem el nostre cas canalitzat o resolt, és important continuar venint perquè l’experiència de cadascú pot ajudar a molts dels nostres companys i companyes.