El Síndic dona la raó a l’APE i demana posar fi a l’assetjament de famílies vulnerables
L’ens insta les companyies subministradores a no cedir a tercers el deute o la seva reclamació en el cas de famílies en situació de vulnerabilitat
Barcelona, 30 de novembre de 2018
El Síndic de Greuges de Catalunya va emetre ahir una resolució que dona resposta a la multitud de reclamacions que des de l’APE vam presentar el passat mes d’abril dins la nostra campanya #AssetjadesPelsDeutes. Les queixes venien motivades per les males praxis de les companyies subministradores, que externalitzen la reclamació dels deutes de famílies en situació de vulnerabilitat a empreses de recobrament i despatxos d’advocats de dubtosa ètica i professionalitat.
El 19 d’abril vam fer una rua de denúncia, tot parant-nos a les oficines comercials a Barcelona de Naturgy (llavors Gas Natural Fenosa) i d’Endesa per tal d’exposar públicament aquestes pràctiques, per acabar arribant a la seu del Síndic de Greuges i presentar fins a 16 casos de persones diferents que havien estat víctimes d’assetjament en la reclamació del seu deute. Totes aquestes famílies es trobaven emparades per la Llei 24/2015 i, per tant, estaven protegides de tall, però havien acumulat un deute, que ara es dedicaven a reclamar des de diferents despatxos i empreses externes, com són Medina Cuadros, Collecta o Pares Seixas.
Aquestes es dedicaven a realitzar trucades diàries a moltes afectades, incloent l’Encarna, que amb un deute de 600€ amb Endesa, va arribar a rebre fins a 138 trucades en 3 mesos del despatx Medina Cuadros y Asociados. Al llarg de les converses telefòniques, s’amenaçava de tall, d’embargament de comptes i de constar en un registre de morosos. Una altra de les pràctiques habituals consistia en enviar cartes amb una terminologia jurídica que creava confusió a les afectades, creient en moltes ocasions que s’estava obrint un procediment judicial contra elles. El súmmum d’aquesta última corrent el representava incloure en aquest tipus de cartes una primera pàgina d’una demanda tipus amb el nom de la titular del subministrament per generar encara més angoixa a les famílies en situació de vulnerabilitat.
Arrel de l’acció d’abril, el Síndic va obrir un expedient per estudiar els casos i ahir va fer pública la seva opinió, que bàsicament dona la raó a l’APE, mostrant-se contrari a l’externalització de la reclamació del deute de persones vulnerables. En la seva resolució, l’ens insta les companyies a no cedir ni el deute ni la seva reclamació a tercers d’aquest col•lectiu, que en tot cas hauria de ser gestionat per les pròpies companyies, atenent a la seva delicada situació i buscant la millor sortida possible a la mateixa.
Per altra banda, recordem que a les queixes dirigides al Síndic, es va sumar una denúncia col·lectiva presentada davant de l’Agència Catalana del Consum, que set mesos més tard, i després de diversos requeriments d’aportació de documentació, no ha ofert encara una resposta. Fent referència a aquest fet, el Síndic insta aquest organisme a valorar si aquestes males praxis han pogut suposar una vulneració els drets de les consumidores establerts en la normativa de consum (entre d’altres, dret a la informació, dret a la protecció dels interessos econòmics i socials o dret a la protecció jurídica). Reclamem en aquest sentit que Consum agilitzi la resolució d’aquest cas i procedeixi a sancionar les principals companyies subministradores pels seus mètodes.
Per últim, el Síndic critica que, després de tres anys des de l’entrada en vigor de la Llei 24/2015, encara no s’hagin firmat els convenis corresponents entre l’Administració i les empreses subministradores perquè es resolgui la problemàtica del deute. Des de l’APE sempre hem lluitat perquè aquesta despesa sigui assumida íntegrament per les companyies, que són les qui obtenen uns beneficis multimilionaris a partir de la gestió d’un bé bàsic com és l’energia. Per aquest motiu, reclamem a la Generalitat de Catalunya que faci un pas endavant i lideri la firma d’aquests acords, que evitarien l’angoixa de milers de famílies a tot el territori.
En conclusió, des de l’APE valorem positivament que el Síndic s’hagi posicionat al costat de les persones en situació de vulnerabilitat i esperem que les companyies respectin aquesta resolució i no externalitzin en cap cas a tercers la reclamació del deute. Per altra banda, exigim a l’Agència Catalana del Consum que no dilati més la resposta definitiva respecte de l’expedient obert i que segueixi la línia del Síndic a l’hora de prohibir aquests mètodes immorals.
L’APE celebrem la resolució del Síndic com una petita victòria, però seguirem treballant perquè les companyies condonin el deute a aquestes famílies. Seguim lluitant per un món sense SET, FRED ni FOSCOR!