Endesa i Gas Natural Fenosa subcontracten empreses i despatxos d’advocats que assetgen famílies vulnerables per aconseguir el cobrament dels seus deutes
L’APE presenta una denúncia davant del Síndic de Greuges i l’Agència Catalana del Consum per denunciar les males praxis d’aquestes companyies.
Barcelona, 19 d’abril de 2018
L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) hem fet avui una acció per denunciar les pràctiques assetjadores de moltes empreses de recobraments i despatxos d’advocats que són subcontractades per les principals companyies subministradores per reclamar els deutes de les famílies que no poden fer front al pagament de les factures. Aquestes empreses utilitzen en moltes ocasions mecanismes de pressió sense cap tipus d’ètica que afecten especialment a persones i famílies en situació de vulnerabilitat.
L’acció ha consistit en una rua festiva pels carrers del centre de Barcelona que ha passat per dues de les empreses subministradores implicades (Endesa i Gas Natural Fenosa) que més utilitzen aquest tipus de serveis. L’acció ha acabat a l’oficina del Síndic de Greuges de Catalunya, on algunes de les afectades que formen part de l’APE han pogut presentar les corresponents denúncies. Cal advertir que, en el marc de l’acció, ja es va presentar la setmana passada una reclamació davant de l’Agència Catalana del Consum per exposar aquesta vulneració de drets fonamentals.
Des de l’entrada en vigor de la Llei 24/2015, hem viscut un període en el qual s’han evitat més de 40.000 talls d’aigua, llum i gas per impagament, segons dades oficials. Tanmateix, les Administracions no han estat capaces de signar convenis amb les companyies subministradores per resoldre la qüestió dels deutes acumulats d’aquelles persones sense els recursos necessaris, uns deutes que haurien de ser assumits per les mateixes empreses subministradores amb els beneficis que generen gràcies a la gestió d’aquests serveis.
En aquest context, algunes companyies han externalitzat la reclamació d’aquests deutes a empreses que contacten amb les persones afectades per diferents vies, sense importar-los que es trobin en una situació de vulnerabilitat, i les assetgen amb múltiples trucades, cartes i fins i tot missatges de text. Aquestes pràctiques generen a moltes famílies una situació d’angoixa i patiment psicològic que avui volem denunciar.
A l’APE, per exemple, comptem amb el cas de l’Encarna, que ha rebut fins a 138 trucades en un espai de temps de tres mesos per part del despatx Medina Cuadros y Asociados per reclamar un deute que té amb Endesa de més de 600 euros. En alguns períodes crítics, rebia entre 3 i 5 trucades diàries entre dilluns i divendres al seu telèfon fix. Segons les seves pròpies paraules, aquest assetjament telefònic és un “sinvivir” constant que no li deixa dormir a les nits.
A aquest assetjament telefònic, cal sumar-li la multitud de cartes que amenacen d’emprendre accions judicials contra les afectades. Aquestes comunicacions solen incloure un llenguatge jurídic confús i difícil d’entendre per a la majoria de la població, que molts cops les fa creure que han estat demandades. En aquest sentit, hem arribat a observar que en aquests assetjaments s’adjunta la còpia d’una primera pàgina d’una demanda judicial amb el nom i cognoms de la deutora per afegir més pressió a aquesta.
També ens hem trobat casos com el de la Justa que deu més de 1.800 euros de llum a Endesa per factures impagades des de 2016, ja que amb 426 euros no li donava per alimentar la seva família i a més fer-se càrrec de les factures. La Justa va venir un dia a un dels assessoraments col·lectius de l’APE molt espantada perquè la seva filla havia agafat una trucada en la qual es deixava a entendre que la trucaven dels Jutjats, transmetent-li que si en 48 h no pagaven el deute amb Endesa, vindrien del jutjat a treure-li el comptador d’aigua, llum i gas i li embargarien els comptes. L’empresa va deixar un telèfon de contacte que pertanyia a Padres-Seixas Abogados, un número que si es fa una cerca simple per internet es troben diversos testimonis que denuncien pràctiques quasi calcades.
Al llarg de les últimes setmanes hem dut a terme una recopilació dels casos, que impliquen empreses i despatxos com Collecta, Corporación Legal, GSS, Pares-Seixas Abogados, Conekta o Medina-Cuadros i Asociados. Aquest últim despatx acumula la major part de les queixes de les afectades i representa el paradigma d’aquest tipus de males praxis.
Per aquest motiu, és urgent denunciar no només les pràctiques abusives d’aquestes empreses i despatxos sinó també la manera d’actuar i vulnerar drets bàsics de qui està al darrere d’aquests assetjaments, ja que són empreses com Endesa i Gas Natural que subcontracten aquests despatxos perquè els facin “la feina bruta”. És inadmissible que s’assetgi, amenaci i enganyi famílies per cobrar deutes que s’han generat en situacions de vulnerabilitat. Per aquest motiu, l’acció ha acabat al Síndic de Greuges on hem presentat la denúncia d’aquests casos i a més hem mantingut una reunió amb membres de la institució per tal de veure properes passes per frenar aquest assetjament i abús per part d’aquestes empreses, que no fa més que agreujar la situació de les famílies afectades.
Cap família més assetjada pels deutes!
Viure sense ser assetjades també és un dret bàsic!
Ni set, ni fred ni foscor!
#AssetjadesPelsDeutes