[Comunicat] Endesa posa en perill la vida de les famílies que s’han vist obligades a recuperar un habitatge negant-se a fer contractes de llum

Portem temps reclamant a Endesa que doni alguna solució a les famílies que no han tingut cap més alternativa que recuperar un habitatge per tal d’evitar quedar-se al carrer. Estem parlant de famílies disposades a pagar les seves factures de la llum però que Endesa es nega a fer-los un contracte pel simple fet de no tenir una titularitat sobre l’habitatge, un requisit que posa la pròpia companyia i que cap normativa els exigeix demanar-ho. D’aquesta manera, Endesa deixa sense cap alternativa a les famílies, condemnant-les a viure sense llum o a punxar-la amb el risc que això comporta.

Hem realitzat accions de pressió a Endesa per tal de reclamar contractes per aquestes famílies i els hem plantejat solucions reals, legals i efectives. La proposta que plantegem és molt clara: amb l’entrega d’un informe de Serveis Socials que certifiqui la vulnerabilitat de la família, el padró conforme és el seu habitatge habitual i el butlletí elèctric que certifica que la instal·lació elèctrica és segura és suficient per fer un contracte de llum per aquestes famílies mentre es regularitza la seva situació habitacional. La nostra proposta s’ajusta a la legalitat i a la realitat que Endesa nega constantment amb la seva actitud immobilista.

Arrel de l’acció que vam emprendre fa exactament un mes vam aconseguir obrir una via de diàleg amb Endesa i vam tenir una reunió el 6/04. Els hi vam presentar la nostra proposta però Endesa continuava insistint en que ells estaven obligats a demanar el just títol però sense poder argumentar en quina llei es recollia aquesta obligació a l’hora de fer una alta nova. Endesa, enlloc de valorar la nostra proposta, planteja quelcom totalment inviable com fer signar un document a les entitats financeres propietàries dels pisos recuperats, cedint el dret d’us d’aquell habitatge als seus ocupants. Evidentment, una proposta que si les entitats financeres acceptessin es regularitzarien totes les situacions d’ocupacions al nostre país i per tant, tindríem solucionat el problema de l’habitatge a l’Estat espanyol. La proposta d’Endesa el que fa és passar-li la pilota a la teulada de les entitats financeres i treure’s tota responsabilitat. El que no té cap sentit és que una companyia d’electricitat entri a valorar la situació habitacional de les famílies quan l’objectiu pel que ha nascut és fer contractes de llum a qui ho sol·liciti. En la reunió, Endesa es va comprometre a enviar per escrit la seva argumentació jurídica de perquè no era viable la nostra proposta, ja que durant la reunió van ser incapaços de justificar-ho legalment. Un mes després, Endesa ens respon proposant una nova reunió en la qual ja ens avancen ens plantejaran exactament el mateix que en l’anterior i sense enviar l’argumentació jurídica a la nostra proposta, incomplint l’acord al que vam arribar. Per tant, des de l’APE entenem que Endesa no té cap intenció de donar resposta a les situacions de les famílies que li estem plantejant.

De fet, només cal mirar el pla estratègic 2017 – 2019 de la companyia que van presentar el novembre de l’any passat on un dels seus pilars estratègics és “excel·lència en el servei al client” i on els seus objectius per assolir aquest pilar es centren en “conservar clients de més valor” i “reduir el risc de deutes incobrables”. Tenim clar que per Endesa les famílies de les que parlem no són els clients de més valor i a més, les consideren un risc pel seu negoci.https://www.endesa.com/es/sobre-endesa/a201610-estrategia-plan-estrategico.html (pag 26)

Tot i així els hi hem transmès que, quan tinguin intenció de valorar la nostra proposta i parlar de solucions reals, l’APE estarà disposada a dialogar amb ells. 

L’APE tenim molt clar que no cessarem en les nostres accions de denúncia fins que l’empresa tingui la voluntat d’implementar la nostra proposta. Estem parlant, no només de famílies que tenen dret a viure dignament amb els seus subministraments garantits, sinó sobretot de que les seves vides estan en joc. Mentre Endesa no doni solució a aquestes famílies, està posant en risc la seva vida, condemnant-les a viure sense llum i utilitzant qualsevol mitjà per il·luminar-se o escalfar-se, com utilitzar espelmes o punxar la llum, entre molts altres mètodes que les famílies fan servir davant la desesperació. Des de l’APE tenim molt clar que Endesa és responsable d’aquestes situacions i emprendrem totes les accions que calguin per fer que l’empresa canviï la seva postura.

 

Ni set, ni fred ni foscor

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone