L’APE donem carbasses a Naturgy per Halloween

La companyia ha ignorat reiteradament les famílies que demanen la condonació dels seus deutes

Barcelona, 31 d’octubre de 2018

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) hem ocupat avui les oficines comercials de Naturgy, al carrer Mallorca de Barcelona, per tal de denunciar la passivitat de la companyia davant les sol·licituds de condonació de deute presentades el passat mes de juny. Aprofitant la festivitat de Halloween, i disfressades per a l’ocasió, hem preparat una acció en la qual volem mostrar com l’empresa de l’oligopoli ignora les famílies en situació de vulnerabilitat, encara que ens vulgui fer pensar el contrari amb les seves campanyes publicitàries de rentat d’imatge.

D’aquesta forma, les integrants de l’APE, de forma simbòlica però també literalment, hem donat carbasses a Naturgy, tal i com aquesta ha fet amb nosaltres durant els últims mesos. Volem recordar que des del passat 26 de juny que en aquestes mateixes oficines múltiples families van presentar el document de condonació del deute, encara a dia d’avui no han obtingut cap resposta i s’han vist totalment ignorades per la que abans era Gas Natural Fenosa.

Després de l’èxit aconseguit amb Aigües de Barcelona (Grup Agbar), que va condonar el deute pendent de milers de famílies de Barcelona i altres poblacions de l’entorn després d’una campanya de pressió que va acabar amb la ocupació de les seves oficines del carrer Consell de Cent, sabem que el que estem reclamant a Naturgy no només és just sinó possible.

L’empresa ha patit una gran transformació de cara enfora des de la tràgica mort de la Rosa de Reus ara farà dos anys. Per fer front a les crítiques, va instaurar un Pla de Vulnerabilitat Energètica, al que suposadament ha destinat 4,5 milions d’euros, i que ha acabat materialitzant-se en mesures de cara a la galeria sense cap efectivitat real, com són un telèfon d’atenció 24h i el fraccionament del pagament del deute pendent, mecanisme que en cap cas soluciona la situació de les famílies endeutades. Hem de recordar que gràcies a la Llei 24/2015, s’han aturat a Catalunya més de 40.000 talls des de la seva entrada en vigor, però no s’ha resolt la qüestió de les factures impagades, ja que les companyies s’han negat a signar convenis amb les administracions, tal i com s’establia a la norma, per tal que fossin les empreses qui assumisin el deute de les famílies. L’única resposta de Naturgy a aquest problema ha estat el fraccionament del pagament, al qual ens seguim oposant per no ser una opció viable i que no fa més que perpetuar el problema. El deute acumulat moltes vegades respon a contractes en mercat lliure, amb serveis extras innecesaris, potències excessivament elevades, entre d’altres abusos provocats per la manca d’informació donada a les famílies per part de la companyia.

Algunes famílies, un cop revisat el seu contracte i ajustat a la seva situació, amb esforços poden fer front al pagament de les factures futures però en cap cas el deute acumulat. Les famílies amb deutes acumulats mereixen l’oportunitat de començar de zero, i aquelles que puguin, fer front únicament a les factures del mes corrent, sense haver dei no suportar la pesada motxilla del que encara deuen si acrediten la seva situació d’exclusió residencial.

Per últim, denunciem també la nefasta política de l’empresa en quant a la reclamació de deute a aquests col·lectius. Naturgy, tot i saber que es tracta de persones en situació de vulnerabilitat, contracta els serveis d’empreses de recobrament i despatxos d’advocats de dubtosa ètica i professionalitat, que assetgen amb trucades diàries i cartes periòdiques a les famílies endeutades i a les quals s’amenaça de tall.

Per tot això, si de veritat Naturgy vol erigir-se com una companyia socialment responsable, el que hauria de fer és començar a canviar les seves prioritats pressupostàries. Segons s’indica a l’última versió del seu informe anual consolidat, l’empresa de l’oligopoli va destinar 357 milions d’euros a la partida “publicitat i altres serveis comercials” l’any 2016, xifra que contrasta amb els 25 milions que va admetre per a la mateixa partida davant de la CNMC

Amb uns beneficis de 1.360 milions d’euros l’any 2017, és el moment d’exigir a Naturgy que tingui en compte d’una vegada per totes a les famílies en situació de vulnerabilitat i que destini part dels seus multimilionaris beneficis a condonar el deute de persones que no han pogut fer front a les seves factures i que només demanen poder començar de nou. No volem viure #AterradasPorLasDeudas, i per això, exigim la condonació ja!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone