[Comunicat] L’APE mostrem les vergonyes d’Endesa a la seva Junta General d’Accionistes

En una intervenció davant la seva cúpula directiva, hem denunciat les greus vulneracions per part la companyia envers els drets de les famílies en situació de vulnerabilitat

Madrid, 12 d’abril de 2019

Tal i com vam fer amb Naturgy el passat 5 de març, avui l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) hem aconseguit participar i traslladar les nostres demandes a la Junta General d’Accionistes d’Endesa 2019, celebrada a l’Hotel Marriott Auditorium de Madrid. Davant del seu Consell d’Administració, liderat pel seu president Borja Prado, i centenars d’accionistes, hem aprofitat el torn obert de paraula per denunciar la nefasta actuació de la companyia envers la problemàtica de la pobresa energètica .

Durant els cinc minuts d’intervenció, la nostra portaveu, Maria Campuzano, ha anat enumerant les principals vergonyes de l’empresa energètica, mentre anava compartint casos reals de companyes que han passat per les nostres assemblees. Primer, ha denunciat el tracte que les persones en situació de vulnerabilitat reben per part d’Endesa. Reprenent la nostra campanya contra l’assetjament, hem denunciat com empreses de recobrament i despatxos d’advocats contractats per la companyia generen grans dosis d’angoixa a les famílies amb deutes pendents a través de cartes confuses i constants trucades telefòniques, actuacions que ja han estat rebutjades pel Síndic de Greuges de Catalunya.

En segon lloc, hem exigit a l’empresa el compliment íntegre de la Llei 24/2015, no només eradicant per complet els talls a llars vulnerables, sinó també signant els necessaris convenis amb la Generalitat per tal de sufragar les factures impagades i els deutes contrets fins a dia d’avui. En relació amb aquests deutes, i tal i com també vam reclamar a la Junta d’Accionistes de Naturgy, li hem recordat a la cúpula directiva que l’única sortida viable per a aquestes famílies és la seva condonació. El fraccionament ha demostrat ser totalment inútil i és imprescindible que totes elles puguin començar de nou sense pesades motxilles sobre l’esquena en forma de deute.

Posteriorment, ha estat el moment de denunciar les traves que Endesa posa a les seves clientes a l’hora d’acollir-se als descomptes oferts pel bo social. Amb la taxa de sol·licituds rebutjades més alta entre les empreses de l’oligopoli, hem reclamat que la companyia no segueixi posant pals a les rodes a les famílies en situació de vulnerabilitat que busquen acollir-se al mecanisme.

Finalment, hem posat sobre la taula la greu vulneració de drets que suposa que persones que per necessitat es troben ocupant un habitatge en precari no puguin accedir a un comptador i es vegin abocades a punxar la llum. Aquesta situació no només representa un risc per a la seguretat de les veïnes, sinó sobretot una mostra de l’extrema precarietat amb la que han de viure i tindria una fàcil solució amb la instal·lació de comptadors socials de caràcter provisional.

Com a resposta a totes aquestes qüestions, el president Borja Prado, en una vergonyant intervenció de menys d’un minut i mig, s’ha limitat a explicar les suposades bondats dels convenis que s’han firmat fins avui, sense entrar a valorar el cas de Catalunya, malgrat que és d’Administració qui assumeix totes les factures impagades; i a rebutjar la instal·lació dels comptadors socials, emparant-se en una teòrica legislació que no ha estat capaç de citar. Per altra banda, ha obviat per complet el tema de l’assetjament. Amb aquesta resposta, una vegada més hem estat testimonis del nul compromís d’Endesa amb la pobresa energètica i les famílies en situació de vulnerabilitat.

La Junta d’avui ha estat especialment tensa, amb la protesta de moltes treballadores de l’empresa que s’han concentrat davant de les portes de l’hotel, coincidint amb la primera jornada de vaga general de la seva història. Algunes d’elles també eren dins de l’auditori i han dedicat constants xiulets i esbroncades als discursos del president i el conseller delegat. Les representants dels principals sindicats han convocat aquesta mobilització com a mesura de pressió en la negociació d’un nou conveni col·lectiu, que porta aturada més de dos anys. Durant el torn obert de paraules, han intervingut representants sindicals i extreballadores, que han criticat durament el tracte d’Endesa cap al seu personal, especialment les jubilades; així com altres entitats de l’àmbit ecologista evidenciant la responsabilitat de l’empresa -la més contaminant de l’Estat espanyol- en el canvi climàtic.

Per altra banda, la trobada també ha servit per aprovar els resultats de la companyia, que el 2018 va tenir uns beneficis abans d’impostos (EBITDA) de 3.627 milions d’euros i un benefici net ordinari de 1.511 milions d’euros, una xifra absolutament escandalosa que evidencia l’enorme poder que segueix ostentat dins del sector energètic. Observant aquestes dades, és imprescindible seguir demanant responsabilitats a les integrants de l’oligopoli en l’eradicació total de la pobresa energètica. Més tenint en compte l’anunci de comiat del president Borja Prado, després de deu anys al capdavant de la companyia, i que s’embutxacarà una indemnització mínima de 12 milions d’euros, contrastant amb les penúries que han de passar moltes famílies per tal de fer front a les seves factures.

Des de l’APE veiem aquest tipus de Juntes d’Accionistes com una oportunitat per fer veure als dirigents de les principals energètiques els efectes reals de les seves polítiques i la nul·la responsabilitat envers les llars en situació de vulnerabilitat. Paral·lelament, a la mateixa hora en què se celebrava la trobada, un altre grup d’integrants del col·lectiu hem realitzat una acció de denúncia davant de les oficines comercials de la companyia a Barcelona. Des d’on faci falta, seguirem alçant la veu per defensar els drets de totes i lluitant per un món SENSE SET, FRED, NI FOSCOR!.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone