[Comunicat] Victòria de l’APE: l’1 juliol el protocol de bombers i APE estarà implementat al cos de bombers de Catalunya

Ahir ens vam reunir, després de dos mesos d’haver-ho sol·licitat, amb el Conseller d’Interior, Jordi Jané, i el Secretari General, Cesar Puig i altres directors i subdirectors del Departament, per tal de plantejar una proposta conjuntament amb un col·lectiu de bombers per quantificar i determinar les víctimes de la pobresa energètica.

A Catalunya només al 2016 els bombers de Catalunya van apagar 4.497 incendis domèstics amb 29 víctimes mortals. La Generalitat no va vincular cap d’aquestes morts a situacions de vulnerabilitat o pobresa energètica. No existeixen doncs dades oficials sobre les víctimes de la pobresa energètica.

Tot i així, el sindicat de bombers al 2014 va alertar que dels 10 incendis amb víctimes mortals que es van produir al primer trimestre del 2014 a Catalunya, 6 podien estar relacionats amb pobresa energètica.

Des de l’APE creiem imprescindible no només quantificar aquestes víctimes per donar llum aquest drama i buscar solucions, sinó també fer una tasca preventiva i aprofitar les actuacions que fan els bombers en la tasca diaria d’intervencions en llars (no només per incendis, també perquè una persona gran ha caigut o algú s’ha quedat tancat a casa, entre moltes altres) per tal de detectar casos de pobresa energètica desconeguts encara per l’Administració.

La realitat és que encara avui en dia la pobresa energètica està molt amagada, moltíssima gent encara no s’apropa a Serveis Socials a explicar que té problemes per mantenir els seus subministraments bàsics o ni tant sols saben que poden rebre ajuda i suport per part seva. De fet, l’aplicació de la Llei 24/2015 està demostrant que més del 80% de les consultes que les empreses estan obligades a fer als Serveis Socials per demanar informe de vulnerabilitat de les famílies que no estan pagant són de gent no atesa per Serveis Socials.

L’APE i un col·lectiu de bombers de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat vam plantejar la proposta tant a l’Ajuntament de Barcelona com a la Generalitat per donar llum a aquestes víctimes amagades, així com poder fer aquesta tasca preventiva de detectar casos de pobresa energètica i derivar-los a Serveis Socials.

La proposta es concreta en una cosa tant senzilla com incorporar en els informes que fan els bombers uns indicadors 100% objectivables (per exemple, si en aquella llar no hi ha subministraments o els tenen punxats), i si algun dels indicadors surt positiu poder derivar el cas a Serveis Socials.

L’Ajuntament de Barcelona fa un mes que ja ho ha implementat i només en aquest temps han detectat 30 nous casos.

Aquesta proposta fa anys que el col·lectiu de bombers ha demanat a la Generalitat que s’implementi i ahir per fi es va aconseguir que ho acceptessin. El compromís del Conseller d’Interior va ser que a partir de l’1 juliol aquest protocol estaria implementat i no només en el cos de bombers sinó també en el dels Mossos d’Esquadra.

Des de l’APE estem molt satisfetes d’aquesta nova victòria que significa un protocol nou, que tot i ser de sentit comú, fins al moment no s’havia fet i que ens permetrà d’una banda fer aflorar i visibilitzar les víctimes de la pobresa energètica i per l’altra fer una tasca preventiva i d’identificació de totes aquelles famílies que estan patint pobresa energètica i l’Administració no coneix

Posem llum a la #PobresaEnergètica

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone