APE ocupa la seu central de Naturgy a la Barceloneta per exigir la condonació del deute de les famílies en situació de pobresa energètica

L’empresa ha ignorat la sol·licitud de les famílies tancant els casos sense notificació ni explicació motivada

Barcelona, 12 de desembre de 2018

Avui, 12 de desembre de 2018, l’Aliança contra la Pobresa Energètica hem ocupat la seu central de Naturgy  a la Barceloneta, per denunciar l’absoluta inacció i irresponsabilitat de l’empresa pel que fa als deutes de les famílies en situació de vulnerabilitat. El passat juliol de 2017 l’APE va iniciar una campanya per a la condonació dels deutes contrets en situació de vulnerabilitat per famílies acollides a la Llei 24/2015. A moltes, no se’ls tallava el subministrament però la negativa de les subministradores a signar els convenis que preveu la llei, deixava les famílies carregant aquesta làpida i sense possibilitat de començar de zero. L’empresa ha girat l’esquena a aquesta qüestió des de l’inici i ha negat cap tipus de resposta durant l’any i mig que dura la campanya engegada per l’APE. Amb aquesta acció de denúncia, i a les portes de les dates nadalenques, l’APE diem prou a aquesta situació i exigim que es posi fi d’una vegada per totes a l’agonia que aquests deutes impliquen.

Des de l’APE entenem que la situació d’endeutament de les famílies en situació de pobresa energètica s’ha ocasionat per acumulació de deutes il·legítims, ja que han estat contrets en situació de vulnerabilitat, mentre no podien fer front a les factures. L’experiència durant els més de 4 anys de la tasca de l’APE ens recorda que no té cap sentit aturar els talls si no s’adreça a l’hora la qüestió dels deutes acumulats, ja que això allargarà la situació de vulnerabilitat més enllà del necessari. És de sentit comú entendre que un cop les famílies comptin amb ingressos podran fer front a les noves factures (algunes amb prou feines), però no al deute acumulat. Així doncs, no té sentit aturar el tall i no eixugar el deute, si no volem cronificar aquestes situacions. L’absència de responsabilitat de les empreses subministradores xoca amb l’incomprensible privilegi que tenen de poder gestionar aquests serveis bàsics i el negoci lucratiu que aconsegueixen en fer-ho. Cal que la qüestió dels convenis que preveu la 24/2015 s’adreci d’una vegada per totes, tal i com ja hem exigit en infinitat d’ocasions, però mentrestant el rellotge corre i malgrat s’aturin milers de talls l’angoixa de les famílies augmenta.

L’espera de les persones afectades no pot perllongar-se més. És per això que amb l’acció de denúncia que avui duem a terme exigim la condonació dels deutes de les famílies en situació de vulnerabilitat per part de Naturgy, que van presentar la sol·licitud fa un any i mig quan vam iniciar aquesta campanya i que el que reclamen és una segona oportunitat. Cal recordar que a l’acció de denúncia del 31 d’octubre a Naturgy vam corroborar la inacció i irresponsabilitat de l’empresa, que no ha donat cap resposta a les famílies (estant els casos encara oberts i sense resposta a l’aplicatiu de l’oficina d’atenció al client). Però, a més, per a algunes de les famílies afectades l’empresa ha tancat el cas sense notificar ni justificar-ho amb cap tipus de motiu o explicació. Els fets parlen per si sols i sabem des de ja fa temps que es tracta d’una empresa hipòcrita, que no para de fer publicitat del departament de vulnerabilitat que és només una maniobra de maquillatge per intentar tapar la seva irresponsabilitat en casos tan greus com la mort de la Rosa a Reus ara fa més de dos anys.

També volem denunciar que Naturgy és una de les empreses, que no només no està condonant els deutes, sinó que assetja les famílies protegides per la Llei 24/2015 a través de despatxos d’advocats i empreses de recobrament. Aquestes pràctiques no només les ha denunciat l’APE sinó també institucions com el Síndic de Greuges que demana que es posi fi a aquestes pràctiques immorals.

En aquest any i mig les accions que hem dut a terme han anat dirigides a les seus d’atenció al client de Naturgy però des de les mateixes oficines han respost que les decisions es prenen a la seu central de l’empresa a la Plaça del Gas. Per aquest motiu, hem decidit canviar l’objectiu i dirigir-nos a aquells que sembla que sí poden prendre decisions i posar fi al patiment de tantes famílies.

Des de l’APE estem convençudes que les nostres reclamacions són totalment legítimes i assumibles i exigim a Naturgy que deixi de mirar cap a una altra banda mentre inventa estratègies de màrqueting per tapar la veritable cara de les seves accions. Tal i com ja vam recordar en el seu dia als directius de l’empresa, prou de doble moral. Naturgy té la capacitat de posar fi al patiment de milers de famílies que pateixen situacions de pobresa energètica, condonant els seus deutes i donant-los una segona oportunitat. 

El dret als subministraments bàsics és també el dret a viure sense deutes acumulats que s’han contret en situació de vulnerabilitat.

Ni set, ni fred, ni foscor, i condonació!

#HeladasPorLasDeudas

#CondonaciónDeDeuda

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone