L’atenció a la vulnerabilitat de Naturgy és una cortina de fum per cobrar els deutes de les famílies que pateixen pobresa energètica

L’empresa ha trencat el compromís de donar solució als casos que l’APE portava un any i mig denunciant, i tira pilotes fora per no assumir cap tipus de responsabilitat.   

Barcelona, 22 de gener de 2018  

El passat 16 de gener la Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) vam mantenir una reunió amb Naturgy, que va sorgir com a resultat de l’ocupació de les seves oficines centrals, a la Plaça del Gas de Barcelona, ​​on exigíem la condonació del deute de 7 famílies. L’acció de denúncia a les seves instal·lacions va tenir lloc després d’un any i mig, durant el qual hem estat exigint una segona oportunitat per a les famílies vulnerables, sense cap tipus de resposta per part de l’empresa.

La reunió, que Naturgy havia assegurat que era el mecanisme adequat per resoldre els casos que li havíem traslladat, va resultar ser una total pèrdua de temps per a les famílies afectades i, durant la mateixa, l’empresa es va limitar a explicar en bucle les mesures i campanyes amb les que Naturgy compta per “atendre” la vulnerabilitat. L’empresa es va negar a parlar cas per cas en una reunió que s’havia acordat precisament per això, i davant la negativa de la companyia a donar solucions reals a les famílies vam tornar a ocupar les seves oficines comercials. Davant la nostra insistència i pressió, Naturgy es va comprometre a donar una solució a les famílies abans que acabés la passada setmana. Donant un vot de confiança a aquest compromís, des de l’APE vam decidir desocupar les oficines de la companyia al carrer Mallorca, on les famílies afectades esperaven la resolució de la reunió d’aquell dia.

El compromís que Naturgy va prendre perquè aquesta mateixa setmana les famílies ja poguessin respirar tranquil·les, ha estat trencat per la mateixa companyia, que finalment s’ha comunicat amb nosaltres proposant receptes vergonyants, que l’únic que fan és treure tot tipus de responsabilitat a l’empresa. Naturgy es nega a condonar el deute d’aquestes famílies i la seva proposta és traslladar a Serveis Socials aquest deute (i així poder cobrar-lo). No podem entendre com Naturgy té la barra de reconèixer a cara destapada que tenint uns beneficis de 1.360 milions d’euros (només el 2017), no pretén assumir ni un sol euro del deute d’aquestes famílies. No perquè no pugui (ja que la mateixa empresa ens va reconèixer que no hi ha cap impediment legal), sinó perquè no vol i prefereix cobrar aquest deute dels diners de totes.

Durant any i mig les famílies han estat menyspreades, i després d’emplaçar-nos a una reunió buida, Naturgy ens ha mentit, prometent solucions a la pobresa energètica que són en realitat mecanismes encoberts per cobrar els deutes de les famílies més vulnerables. Durant tot aquest procés, des de l’APE hem comprovat com el departament de vulnerabilitat de Naturgy és una cortina de fum: la seva mesura estrella és la “flexibilitat”, és a dir, un eufemisme per al fraccionament del deute, que pot allargar l’agonia a “còmodes terminis”, i que sovint ni tan sols demana el consentiment de les famílies per activar aquest mecanisme. Les famílies es troben amb la sorpresa que les factures que ja de per sí no poden pagar es veuen engreixades amb els terminis d’aquest fraccionament que elles no han consentit.

Per tot això, des de l’APE considerem que ha arribat el moment de dir prou. Ja vam denunciar en el seu moment que Naturgy creu que està per sobre de la llei, i altres organitzacions ja han assenyalat que aquesta actitud no fa més que mantenir-se. L’empresa se salta les normes per augmentar el seu benefici, com en la desinformació sobre les tarifes PVPC, però també saltant-se la Llei 24/2015 fins que no hi va haver conseqüències terribles en el cas de la Rosa de Reus, o amb l’assetjament a través de trucades i amenaces amb cartes de suposades demandes judicials, totalment falses, amb un únic objectiu recaptatori. L’empresa fa servir “l’atenció” a la vulnerabilitat per seguir cobrant els deutes de les famílies més vulnerables, ja sigui a través dels Serveis Socials o de les entitats del tercer sector, amb qui tenen convenis signats.

O Naturgy recapacita en la seva actuació, o des de l’APE no pararem en assenyalar-los com a responsables fins a aconseguir la condonació del deute per a les famílies afectades. Aquesta és l’única solució que realment permetrà a les famílies tenir una segona oportunitat i començar de zero, cosa que les seves campanyes de rentat d’imatge no aconseguiran. El sentit comú i la dignitat de les famílies ens diu que cap empresa hauria d’acumular tal fortuna deixant a persones vulnerables pel camí. Els subministraments bàsics són un dret, i viure sense la llosa del deute és una necessitat imperant per a les famílies afectades. No pararem fins a acabar amb aquesta injustícia i per això estem preparant mobilitzacions per a les pròximes setmanes.

Ni set, ni fred, ni foscor!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone